Bez ohľadu na to, v akom rozsahu vytvárate content na sociálne siete pre vášho klienta, vždy je potrebné vopred si stanoviť plán – stratégiu. Nejde pritom len o sumár pravidiel, podľa ktorých je potrebné sa sústavne riadiť – dobre nastavenou stratégiou dokážete dosiahnuť omnoho viac. Ako podľa nej však tvoriť content na sociálne siete a nemať v tom hokej? Vysvetlím vám to – paradoxne – za pomoci hokeja.

Kurzy a školenia na sociálne siete

Tréning robí majstra. Stereotyp o tom, že social media manageri „sú ľudia, ktorí sú celí deň na Facebooku a ešte ich za to aj platia“, je asi taký pravdivý, ako povedať, že hokej sa dá v pohode hrať, aj keď neviete korčuľovať. Chyba! Aj social media manageri, podobne ako hokejisti, musia prejsť tréningom. Dni plné školení, brífingov, brainstormingov, reworkov a cvičných zadaní v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov pomôžu SM managerom plne sa zorientovať v akomkoľvek odvetví – stavebná chémia, luxusná kozmetika, či ortopédia. Niet divu, že pocity pri tvorení a odovzdávaní prvých príspevkov sú podobné ako pred prvým veľkým zápasom – celá agentúra je plná očakávaní!

Ako robiť sociálne siete

Aby si rozumeli hráči s majiteľom klubu. Poradíme!

  • rada pre klientov: Povedzte SM managerom všetko, čo by ste vo svojom contente chceli alebo nechceli mať! Aj keď nie vždy je to realizovateľné, je lepšie nájsť kompromis, ktorý sa priblíži vašej predstave, než byť nespokojní a pritom nepovedať, ako by ste si to predstavovali.
  • rada pre SM managerov: Pýtajte sa! Aj keď vám to možno občas príde otravné, kto sa nič nespýta, nič sa nedozvie. Čím viac viete o vašom klientovi, tým lepšie dokážete vytvoriť content, ktorý by bol podľa klientových predstáv. Bežní užívatelia sociálnych sietí totiž o vás nevedia – myslia si, že content tvorí marketingový zamestnanec klientskej spoločnosti a toto vedomie by si v rámci zachovania profesionality značky mali zachovať.

Konkurencia na trhu

Zhodnoťte ligu, v ktorej hráte. Je všeobecnou pravdou, že čert, svokra a konkurencia nikdy nespia. Bez ohľadu na to, ako veľmi si myslíte, že ste o krok vpred, konkurencia vás vždy dokáže niečím prekvapiť. Čím lepšie však svoju konkurenciu poznáte, tým lepšie dokážete eliminovať prekvapenia.

Poznajte teda svoju konkurenciu! Dajte im LIKE na Facebooku, Follow na Instagrame. Prejdite si ich webstránku, prečítajte blog. Čím lepšie ich budete poznať, tým lepšie sa budete vedieť voči ním vymedziť – kvalitnejším obsahom, lepším vizuálom, kreatívnejšími prevedeniami. Pokúste sa o to, aby sa konkurencia začala vášho klienta báť – staňte sa konkurenciou konkurencie.

Vizuálna komunikácia na sociálnych sieťach

Oblečte si dresy! Nie nadarmo sa hovorí, že je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. Nádherne zladené, v korporátnych farbách, jeden pri druhom… Radosť pozerať!

Ach, tie layouty – vedia byť také krásne! Pri tom to však nekončí – sú aj veľmi funkčné. Podobne ako v hokeji dresy odlišujú váš tím od toho súperovho, na sociálnych sieťach vás layout veľmi ľahko odlíši od konkurencie. Pekný zovňajšok vášho príspevku tiež motivuje bežného užívateľa sociálnych sietí k tomu, aby si prečítal text. Štatistiky neoklamete – najúspešnejšími formami prezentácie obsahu na Facebooku zostávajú videá, ankety a obrázky. Dajte preto na prvý dojem! Video si zachováva prvenstvo v populárnosti na Facebooku.

Cieľová skupina zákazníkov

Myslíte na to, pre koho to robíte.  Podobne ako v hokeji hráči hrajú pre fanúšikov, je potrebné si uvedomiť, pre koho hráte vy. Cieľová skupina, ktorej prezentujete produkty alebo služby klienta je tá, ktorá najviac ovplyvňuje podobu contentu. Aj laik totiž dokáže povedať, že iný jazyk komunikácie sa používa pri rozhovore:

  • s človekom zo stavebného priemyslu o sanačných postupoch,
  • s pacientom, ktorý má problém s kĺbom,
  • so starou mamou pri rozhovore o káve.

Myslite preto na jednotný komunikačný koncept, ktorý v sebe bude zahŕňať nielen štýl jazyka, ktorým sa budete prihovárať cieľovej skupine, ale taktiež hrubú predstavu o vizuálnej prezentácii, alebo témach, ktoré by klient nechcel vôbec prezentovať. Tiež dbajte na to, že keď spravujete viacero profilov toho istého klienta, iný jazyk a štýl je potrebné využiť v B2C a B2B komunikácii.

Instagram najvyhľadávanejšou platformou v rámci influencer marketingu

Hrajte na ľade aj mimo neho. Je skvelé rýchlo sa preháňať po ľade s pukom na hokejke. Je ešte lepšie nahnať sa k bráne a streliť vytúžený gól, ktorý hokejové mužstvo posunie do vedenia. To všetko, čo sa deje na ľade je skvelé, pretože je to v rámci možností hry, ktorú ste sa naučili hrať. Preto je vo vašom dobrom záujme, aby ste sa stratégie, ktorú ste klientovi pomohli vytvoriť, primárne držali a dodržiavali ju.

Spomeňte si však na momenty, kedy puk z ničoho nič vyletí z ľadu medzi fanúšikov. Neopísateľná radosť na tvárach fanúšikov je na nezaplatenie. Rovnako na sociálnych sieťach viete takto vyhadzovať puk z ihriska – sezónne príspevky, súťaže, cross marketing, influenceri a mnoho ďalšieho. Existuje azda nekonečný zoznam spôsobov, ako ozvláštniť váš všedný content a dostať vás do širšieho povedomia. Je však veľmi dôležité, aby toto vyhodenie puku bolo vami cielené a kontrolované. Ľahko sa totiž môže stať, že sa vám do stratégie votrie puk, ktorý môže niekoho zraniť a vy tak prídete o fanúšika (alebo fanúšikov). I keď sa hovorí, že aj zlá reklama je reklama, odporúčame využívať radšej tú dobrú.

Instagram je neoblomne najvyhľadávanejšou platformou v rámci Influencer marketingu.

Najlacnejšia reklama na internete

Nezabudnite hrať podľa pravidiel! Sociálne siete sú považované za jeden z najlacnejších online priestorov, kde sa dá „hrať veľa muziky za málo peňazí“. Už s veľmi malým budgetom dokážete dosiahnuť veľmi pekné výsledky a interakcie.

Najmä Facebook však neustále sprísňuje pravidlá reklamy a tak odporúčam neustále to sledovať a najmä – dodržiavať pravidlá. Nikto z nás predsa nechce, aby sa mu ušli minúty na trestnej lavici (dočasné zablokovanie stránky pre porušenie pravidiel reklamy), či nebodaj osobný trest (úplne zmazanie stránky Facebookom).

  • Úprimne – ani sama som pred písaním tohto blogu netušila, že tvorba contentu podľa social media stratégie má toľko spoločného s hokejom… A ktovie koľko prirovnaní by som ešte našla, keby som pokračovala. Niekedy je však potrebné nechať človeka, aby na zvyšok prišiel sám a svojim vlastným spôsobom. Najlepšie finty a kľučky sa totiž často naučíte, až keď máte puk na hokejke…

 

Želám vám teda mnoho gólov a ešte viac zábavy pri zakladaní útoku.

Vaša Social Media Girl – Ľudka. 😊

Zdroje:

https://www.socialmediatoday.com/news/new-report-looks-at-optimal-facebook-posting-practices-in-2019/545233/

https://www.socialmediatoday.com/news/4-ways-influencers-can-build-brand-awareness-and-why-they-work/567963/