Pamätáte si na otázku z destva Kým chceš byť, až vyrastieš? Mala predurčovať našu budúcnosť, odhaľovať sny a ambície. Medzi povolania ako lekár, kozmonat či smetiar sa však dnes zamiešali aj nové slová – youtuber, bloger, influencer. S rastúcim vyplyvom sociálnych médii sa nanovo usporiadava svet. Mladí ľudia už nehľadajú vzory iba medzi tými, ktorí svoj život budovali postupne a vytrvalo sa v ňom posúvali vďaka rokmi nadobúbanými vedomosťami a zručnosťami s určitou váhou. Čoraz viac sa sústreďujú na sledovanie ľudí, ktorí svoju kariéru postavili na líčení, komentovaní hier a bláznivých pokusoch.

Sociálne médiá ako trh práce

Facebook, Youtube – a predovšetkým Instagram. Sociálna sieť, ktorá je postavená na vizuálnom vnímaní shareovaného obsahu, sa stáva akýmsi trhom práce. Nie že by sa na ňom odohrávali pracovné pohovory. Budovanie svojej pozície sa odohráva inak – naberaním followerov, ktorých je treba pritiahnuť zaujímavým obsahom. Následne sa toto vybudované publikum stáva komoditou. Nie sú dôležité vaše zručnosti, nikoho nezaujíma, z akého odboru máte vysokoškolský diplom ani to, či máte nadobudnutú prax alebo tímového ducha. Dôležité je len číslo vašich odberovateľov a to, či a akú predstavujú kúpnu silu. Na základe týchto informácií s vami budú alebo nebudú chcieť spolupracovať firmy, ktoré majú záujem cez profily influencerov propagovať svoje produkty a služby.

Tento potenciál si uvedomilo množstvo nielen mladých ľudí. Ako huby po daždi teda pribúdajú nové instagramové účty. Každý deň pribúdajú hashtagy, ktoré v sebe nesú posolstvá kampaní. Značky sa poctivo snažia odtrhnúť si svoj kus z mediálneho priestoru, ktorý sa už nedelí na ten pred večerným filmom a po ňom ani podľa umiestnenia v časopise, ale má svoje pravidlá a funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni.

Akú cenu má tento záujem?

Ako PR agentúra pracujeme na oboch stranách trhu. V mene našich klientov komunikujeme s influencermi, hodnotíme potenciál ich publika, navrhujeme kampane a podobne. Taktiež však komunikujeme aj z pozície zástupcu influencerov pri rôznych ponukách na spoluprácu. To nám umožňuje vnímať predstavy, ktoré majú firmy a predstavy, ktoré majú influenceri.

Roky sme na mediálnom trhu zvyknutí, že štandardná cena za mediálny priestor sa odvíja hlavne od faktoru čítanosti a sledovanosti. Pri influencerov je to trochu iné. Väčší zadávatelia reklamy sa snažia aj pri influenceroch nastavovať kampane na základe demografických analýz sledovateľov a obsahového portfólia profilu. Vedia si následne presne zrátať komunikačný zásah a porovnať ho prípadne s iným typom média. Preto sú často odmeny pre influencerov v rôznych úrovniach a na prvý pohľad ťažko porovnateľné. Kedže aj pri týchto kampaniach je dôležitý komunikačný mix, o to dôležitejšia je komplexná analýza pre nastavenie efektívnej komunikácie.

Samozrejme, stále je možné pristúpiť aj na iné (rozumej nepeňažné) formy odmeňovania, to si však žiada skúsených PR manažérov, ktorí v mene klienta komunikujú s influencermi.

Svet sa mení rýchlo a svet na sociálnych sieťach ešte rýchlejšie. Je dôležité sledovať trendy a prispôsobovať svoju komunikáciu aktuálnej situácii. To neznamená slepo podliehať čomukoľvek, čo je in. Zvážiť treba všetky aspekty a využiť to, čo sa javí ako najvhodnejšie pre danú značku.

Ivana