Počas pôsobenia v oblasti PR som sa mnohokrát stretla s názormi rodičov, priateľov, novinárov či blogerov o tom, čo vlastne PR znamená a kto sú to PR manageri. To čo public relations znamená, sme dávnejšie v rámci blogu písali. Preto radšej nadviažem na nelichotivé názory ľudí o PR a manažéroch. Novinári nás niekedy označia za otravy, ktoré stále volajú, posielajú články potrebujú niečo publikovať. Ale oni predsa nemôžu, všetko musí ísť cez inzerciu. „Toto nemôžem použiť, môžete skúsiť nášho obchoďáka a podobne.“ Dokonca som sa stretla s tým, že novinár nechápal prečo mu ponúkam článok a čo vlastne od neho za to, že ho použije, chcem. Dnes hold žijeme vo svete, kedy nič nie je zadarmo a všetci sú veľmi obozretní a podozrievaví. Z pohľadu niektorých ľudí, je PR klamanie. Pretože prostredníctvom článku vplývame na rozhodovanie recipienta napríklad pri nákupe produktu.

Ale čo dnes prezentované v médiách nie je potom klamanie, zavádzanie a vplývanie na myslenie recipienta?  Keď sa pozrieme na médiá globálne, je to predsa jedná veľká virtuálna realita, ktorá prostredníctvom obsahu komunikovaného recipientovi vplýva na jeho myslenie, rozhodovanie a chovanie či už vo väčšej alebo menšej miere.

Tak napríklad TV noviny. Zastrašujú, vyvolávajú u ľudí pochybnosti a na druhej strane vystúpi na kameru politik, ktorý diváka pri obrazovke ubezpečuje, že vďaka jeho sociálnym istotám sa mu nemôže nič stať (ale iba ak ho bude voliť). Na záver stačí uverejniť levíčatá narodené v ZOO a všetko bude zase fajn.

Taktiež málokto z novinárov povie, že keď potrebuje vyjadrenie toho či onoho odborníka, lekára, právnika, vždy sme ochotní, k dispozícii a máme snahu novinárovi pomôcť. A to nie len počas pracovnej doby, ale aj, keď sme chorí, na dovolenke, či trávime víkend s rodinou. Tiež sa PR manažér môže dostať do situácie kedy ochotne redaktorovi pomôže a nemá z toho mediálny výstup hodný prezentovania klientovi, nakoľko výsledná podoba článku je osekaná, prispôsobená a neobsahuje ani jednu citáciu, ktorá by stála sa zmienku. Rovnako sa stáva, že s cieľom vyhovieť novinárovi oslovujeme aj odborníkov, ktorí sú mimo našich komunikovaných tém a klientov. Týmto by som preto chcela odkázať jedno veľké ďakujem všetkým novinárom, redaktorom a moderátorom, ktorí dokážu oceniť prácu PR manažéra. Práve preto, že vyhovieť klientovým požiadavkám a zároveň dať novinárovi čo  žiada – kvalitný materiál, ktorý nie je na prvý pohľad reklamou, a tak vyhovieť obom stranám, nie je vždy jednoduché.

 

Miška