Nedávno kolegovia na našom Facebooku riešili, ako nadmerné používanie hashtagov na tejto platforme znižuje vplyv a interakciu príspevkov. Je to totiž pravda, ale ako o tom presvedčiť klienta, ktorému sa napríklad vizuálne páčia? 😊 Skúsim to cez tento blog.

Hashtagy využívame na označovanie fotiek, článkov, dokumentov či statusov. Vďaka nim si na sociálnych sieťach vieme vyfiltrovať obsah podobný takému, ako hľadáme, prípadne vieme k statusu pridať nenápadnú pointu. Aj napriek tomu, že prvou platformou pre hashtagy bol Twitter a neskôr ich zaviedol aj Facebook, prvenstvo v ich využívaní zastáva nepochybne Instagram. Tým najpoužívanejším # na Instagrame je v súčasnosti:

Instagram hashtag love s 1 271 150 020 publikáciami

 

Aplikácie na hashtagy zdarma

Ak by ste potrebovali trochu inšpirácie:

Ako používať hashtag?

Kedy ste si naposledy klikli na nejaký hashtag vy? Aha, myslela som si.

Hashtagy svoju podstatu ukázali už viackrát.

  • Napríklad v novembri 2015 počas teroristického útoku v Paríži. Za necelých 24 hodín od útoku vyjadrilo cez sociálne siete svoju ľútosť a solidaritu viac ako 70 miliónov ľudí, a to hashtagom #prayforparis.
  • Podobne to bolo pri útoku v sídle francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo, kedy ľudia po celom svete zdieľali #jesuischarlie, alebo pri hnutí #MeToo.

Hashtagy touto cestou ľudí spájajú a triedia do akýchsi kategórií. Od #vegan cez #single, #happy, #nomakeup, #inlove, #slovenkadna až po #traveler a #gay.

hashtag je suis charlie 

Používanie špecifických hashtagov

Takýto typ označenia príspevku vám môže pomôcť aj v biznise. Vďaka nemu sa vaša kampaň povznesie do výšin. Avšak musí byť zvolený správne. Dajme si jeden príklad na pobavenie:

  • Susan Boyle v roku 2009 všetkých ohromila, keď zaspievala v súťaži Britain´s Got Talent. Začala ťažiť z úspechu a pracovať na novom albume s názvom Party. V roku 2012 uzrel svetlo sveta. Keďže Susan vtedy asi ešte nemala agentúru, ktorá by sa jej postarala o marketing, vymyslela si hashtag, na základe ktorého malo byť každému jasné, že má nový album. A tak aj bolo #SUSANALBUMPARTY.

 

 

 

 

 

 

 

Tlieskame!

 

Ako a prečo si vytvoriť vlastný hashtag na Instagram?

Vo všeobecnosti platí, že si jedným hashtagom dokážete vytvoriť vynikajúce povedomie o svojej značke. Firmy často používajú nejaký claim. Tak prečo ho nedať do hashtagu? Vytvorením vlastného hashtagu si zväčšujete šancu, že sa stane trendovým a budú ho používať aj ostatní.

Napríklad #JustDoIt #OresiVamDaViac #DobryTyzden #NajlepsiIduZaNami. Sú to hashtagy, na ktoré síce nikto neklikne, ale ak budú akousi pomyselnou bodkou za vaším statusom, ľuďom to ostane v pamäti a spojí sa im to s vašou značkou. Verte mi. #vašelajkysúmojekrídla

Existuje ešte jedna kategória hashtagov. Jej majstrami sú Durgala&Budinský.

Facebook a používanie hashtagov

Už dlhšie sa medzi marketérmi hovorí, že Facebook má problém s indexovaním hashtagov. Je to vraj spôsobené nastaveniami súkromia a rôznou úrovňou profilov (súkromné, verejné). Ak použijete hashtag vo facebookovom príspevku, ktorý nie je verejný, užívatelia cez tento hashtag váš príspevok neuvidia. S podobným záverom prišli aj niektoré ďalšie výskumy. 👇

  • „Príspevky na Facebooku bez značky hashtag sú lepšie ako príspevky s hashtagom.“

Výskum EdgeRank Checker zistil, že používanie hashtagov na Facebooku nemá žiadny pozitívny účinok. Príspevky bez # majú lepšie výsledky ako príspevky s #.

Social Bakers zistili, že hlavným problémom nemusí byť používanie hashtagov, ale skôr použitie príliš veľkého množstva hashtagov.

A aj my v Trumpeteri sme si všimli, že je to tak.

Spoločnosť BuzzSumo takisto v roku 2016 analyzovala viac ako miliardu príspevkov na Facebooku z viac ako 30 miliónov stránok a dospela k úplne rovnakému záveru – príspevky bez # vygenerovali väčší dosah ako príspevky s #.

Zaujímavý je aj experiment firmy Agora Pulse. Prišli na to, že príspevky s označením # majú o niečo vyšší vplyv, ale hlavne o 60 % vyšší dosah. 🤦

Ako s hashtagmi pracujú sociálne siete?

Pri týchto výskumoch sa pravdepodobne brali do úvahy aj tzv. krížové príspevky, kedy ľudia zdieľajú svoje príspevky z Twitteru alebo Instagramu na Facebooku a spolu s nimi aj všetky hashtagy. Mám však pocit, že takéto príspevky sú pre mnohých menej príťažlivé a interaktivita s publikom klesá. Otestovať si to koniec koncov viete aj sami.

Ak si urobíte A/B testovanie a zistíte, že vaše publikum na Facebooku nereaguje na hashtagy, prestaňte ich používať. Ak zistíte, že vám pre hashtagy klesá dosah, vystrihnite ich. Ak však účinnosť a zapojenie stúpajú – vyhrali ste! 😊

Záver

Zatiaľ neexistuje jednotný názor, či na Facebooku hashtagy používať alebo nie, mohli ste si všimnúť, že dokonca aj odborníci sa v tejto problematike názorovo odlišujú. Ja osobne ako social media manažérka hashtagy na Facebooku klientom neodporúčam. Možno je pár takých, ktorí by to vedeli využiť skôr z vtipnej stránky, záleží však na štýle komunikácie, ktorá je pre daného klienta na sociálnych sieťach zvolená.

Moja rada na záver:

Hashtagy áno, ale s rozumom. A nezabúdajte, #takto #sa #hashtagy #nepíšu.

 

S pozdravom #Kicka

 

Zdroje:

https://buffer.com/library/a-scientific-guide-to-hashtags-which-ones-work-when-and-how-many

https://buzzsumo.com/blog/how-to-improve-facebook-engagement-insights-from-1bn-posts/

https://sproutsocial.com/?fbclid=IwAR1JtrhUCQq_m_TxRKdT0G2sw8atK4R1h-2Rq1RudurszMaUjJST2IIrsU0

https://www.socialmediatoday.com/social-business/should-you-use-hashtags-facebook-heres-what-research-says?fbclid=IwAR2WbqxEV81LJXRCYs8JJn1_aQcwgG-dGikUx3ST0qXEXSinCaHMRqb-bfY

https://top-hashtags.com/instagram/