Dnes už nekričíme informácie z okna, ale píšeme si ich na Facebook. A skutočne – propagovať seba či svoj produkt prostredníctvom sociálnej siete je najlepšia cesta. Má to však háčik: musíte vedieť, ako na to!

Tí, ktorí sa starajú o profil klienta a prezentovanie značky na sociálnych sieťach, sa nazývajú Social Media Manageri, niektorí sú užšie špecializovaní ako Social Media Content Manageri. Byť 8 hodín denne na FB znie ako dream job. Aké sú však úskalia ich práce?

Nikto nevie, čo vlastne robíte

Zjavne ste sa už stretli s interným vtípkom, ktorý koluje medzi ľuďmi, ktorých pozície sú výrazne poangličtené. Copywriter, account manager, front-end developer, online špecialista a mnohí  iní – ako by ste svojej mame vysvetlili jednou vetou, čo v práci robíte? Ťažký oriešok, však? Musím uznať, že som tento problém šikovne vyriešila už pred siedmimi rokmi, keď som nastúpila na Univerzitu Konštantína Filozofa v Nitre a pustila som sa do štúdia žurnalistiky. Názov školy bol pre mamu pridlhý a pod žurnalistikou si jej kolegyne nevedeli vždy predstaviť niečo konkrétne (stáva sa), tak som vždy odpovedala zjednodušene: chodím do školy a učím sa písať.

Počas školy i po jej samotnom skončení som sa venovala prevažne produktovému copywritingu a redaktorským prácam, ktoré sa vždy líšili v závislosti od toho, akú rubriku som mala vypĺňať. A preto som doma pokračovala a hovorila som mame, že v práci – píšem. No a dnes, keď som si skočila rovnou šípkou do social media content vôd, nemôžem mame život skomplikovať a povedať jej, že sponzorujem príspevky, vytváram ich, prehrabujem sa vo fotobankách, vymýšľam cinemagraphy, tvorím súťaže, moderujem diskusie, píšem blogy… NIE! Mama mi dala život a ja jej nebudem komplikovať ten jej! Preto aj dnes myknem plecom a odpoviem: píšem, mami. 🙂

Social Media

Všetci vedia, ako to máte robiť

So životnými paradoxmi ste sa už určite stretli, napríklad dane sú z roka na rok vyššie, ale naša štátna pokladnica je paradoxne prázdnejšia a prázdnejšia. Hm, čudná úmera, ale možno máme pri kormidle len zlého kapitána. V social media svete tiež funguje pár paradoxov. Venujete sa tri dni gifku, aby bolo premakané, dynamické, ostré, pútavé, a keď ho konečne zavesíte na facebookový účet klienta, zistíte, že gifko sa nezobrazuje, lebo Facebook za jazdy zmenil pravidlá nahrávania a veľkosti gifiek. Vám vtedy namiesto širokého úsmevu a šampanského v ruke, ktoré by vám vystrelilo dekel, zostane na čele obrovská kvapka potu so slovami: „Kur*a, kde sa to vymazáva!“

Ďalší z mojich obľúbených paradoxov je, že keďže každý má Facebook, tak presne všetci vedia, ako to máte robiť. Vedia, aký obrázok určite zafunguje, aké slová zvoliť namiesto tých vašich a aj čas naplávania príspevku majú v oku. Na protiotázku prečo, vám však odpovedia – lebo mne sa to tak páči viac. Vy síce osem hodín denne nastavujete príspevky pre dvadsať rôznych klientov a v podstate osem hodín denne testujete, čo funguje, respektíve nefunguje na danú cieľovku. Popálili ste sa x-krát a rovnako x-krát ste videli, čo na ktorú skupinu zaberá, aj tak budete mať všade okolo seba radcov. Keď tak nad tým uvažujem, aj diváci odchádzajú zo Slovenského národného divadla so slovami, že ej, bisťu, tá Diana Mórová dnes nehrala dobre, bola akási neuvoľnená. Slovač, sme my ale experti na všetko. 🙂

V online svete robíte vždy minimálne dve veci naraz.

V online svete robíte vždy minimálne dve veci naraz.

Má môj život zmysel?

Nie. Nebojte. Teda, nie že by váš život nemal zmysel, skôr vás chcem utíšiť, že sa nemusíte báť, nejdeme si rozoberať depresívne výkriky z psychologických ambulancií. Social media ľudia (alebo aspoň ja a ostatní mne blízki s rovnakou job nálepkou) často prepadajú do filozofických úvah o (pracovnom) živote, ale aj o živote ako takom. „Nie je to smiešne? Že Facebook a lajky, návštevnosť a pútavé bannery, však to kedysi nebolo,“ týmto končíme vždy posedenie v sobotu večer po treťom pive. Vy to tak nemáte?

Zrazu sme pri zmysle života, či je fakt také dôležité to, čo ľudia čítajú na Facebooku. To, do akej miery menia príspevky ich životy. Koľko času sedia pri mobile a prečo sa už nepasú husy na lúke? Slza v oku, smútok v duši, mobil v ruke a googlime povolania, ktoré boli v minulosti potrebné a dnes už zanikli – rozsvecovač lámp, sadzač novín a kníh, vykopávač mŕtvol, zametač pre boháčov, ľudský budík, lovec potkanov či krájač ľadu. Kde ste? 🙁 Hej, ten krájač ľadu stále rezonuje, tak čítame ďalej: „Ľudia s touto profesiou museli vyrezávať ľad z jazier počas zimného obdobia. Ľad následne dodávali do obchodov a aj do domácností. Počas celého roka sa potom tento ľad skladoval.“ Tyyyy jo, trochu iné kafé. Doba sa zmenila a spolu s ňou i pracovné pozície, upokojujeme sa, otagujeme sa v bare, v ktorom sedíme a kríza je zažehnaná.

Propagovať profil klienta na sociálne sieti je najúčinnejšie, avšak treba vedieť, ako na to!

Propagovať profil klienta na sociálnej sieti je najúčinnejšie, avšak treba vedieť, ako na to!

Písať statusy je umenie

Jááááj, ale by mi dal taký Vincent van Gogh! Že umenie! Pozrite sa na to však z iného uhla pohľadu. Podľa výskumu Buddy Media status kratší ako 80 znakov prijme 66 % ľudí, status kratší ako 40 znakov prijme až 86 % ľudí. Z toho jasne dedukujeme, že tí ľudia fakt nechodia na Facebook čítať, chodia ho iba monitorovať, preto musia byť vaše informácie krátke, úderné a zaujímavé. Uch, ale ako do jednej vety zmestiť výnimočnosť bylinky, ktorá sa pestuje na ekologickej pôde a podporuje vašu imunitu? (OK, teraz som to zvládla dať do jednej vety, ale čo bude v ďalšom príspevku? :-D)

Písať statusy je podľa mňa umenie najmä kvôli vyššie spomínanej stručnosti. A ešte horšie je, že ja som prirodzene ukecaná osoba, ktorá prežíva žiaľ a bolesť, ak náhodou prechladne a musí zahájiť hlasový pokoj. Ak je fakt, že priemerná žena povie za jeden deň 20 000 slov, tak ja ich poviem 40 000. Jediné šťastie je, že Content manager (ľúbozvučne povedané obsahový manažér) vyrába ozaj obsah ako na bežiacom páse, deň čo deň, klient čo klient, mesiac čo mesiac, takže čo nestihnem povedať dnes, poviem určite zajtra. 🙂

Zuz