Pre krízu spôsobenú koronavírusom čelia v roku 2020 firmy i celá spoločnosť novým výzvam. Kým mnohých táto situácia paralyzovala, iných núti inovovať a hľadať nové riešenia.

 „Kríza je produktívny stav. Človek z nej musí odstrániť iba príchuť katastrofy.“

 V tomto blogu sa dozviete:

  • Prečo by ste sa počas krízy nemali celkom vzdať reklamy?
  • Aké nové možnosti prináša kríza?
  • Ako robiť počas krízy marketing efektívne?

Zíde z očí, zíde z mysle

Najhoršie, čo firma môže urobiť, je prestať komunikovať. So zákazníkmi, ale aj so zamestnancami. Aj keď je vaša činnosť pre krízu obmedzená, neodmlčte sa. Dajte svetu vedieť, že ste stále tu. Práve nezmenené pokračovanie v nastavených pravidlách komunikácie či hľadanie nových spôsobov je predpokladom prežitia a následného úspešného reštartu. PR v čase krízy nie je o vysielaní dymových clôn, ale o úprimnej komunikácii a nových nápadoch.

V čase, keď sa celý svet zastavil, venujú ľudia sociálnym sieťam, médiám a webom mnohonásobne viac času, ako inokedy. Možno nenakupujú vo veľkom, ale to neznamená, že si nepozerajú ponuky. Keďže majú na všetko viac času, nebudú články a príspevky preskakovať, prečítajú si celé posolstvo a navštívia váš web.

Vírus COVID-19 spôsobil, že spotrebiteľské správanie sa presúva smerom k onlinu. Firmy, ktoré sa dokážu adaptovať, budú z tohto javu ťažiť aj po odznení koronakrízy. O tom, ako aktuálna situácia ovplyvnila vyhľadávanie na webových stránkach a e-shopoch, si môžete prečítať napríklad tu.

Preto mnoho značiek počas krízy začalo PR kampane napríklad o tom, že šijú zadarmo rúška, hoci dovtedy predávali iný tovar, nezištne pomáhajú, prípadne vyzývajú k solidarite a spolupatričnosti, ale taktiež sa snažia edukovať ľudí o zodpovednom správaní. Keď sa mimoriadna situácia ustáli a zákazníci začnú nakupovať, myslíte si, že kúpia radšej od firmy, ktorá bola 3 mesiace ticho, alebo od firmy, ktorá s nimi pravidelne komunikovala aj počas tejto doby?

Pochopiteľne, stratégia, ako využiť krízu vo svoj prospech, musí byť vhodne a citlivo zvolená. Nesprávnou komunikáciou si totiž môžete narobiť viac škody ako úžitku. Niekoľko takýchto nešťastných príkladov sme rozobrali aj v predchádzajúcom blogu. Aj preto si radšej nechajte poradiť od profesionálov.

Zhrňme si preto:

3 dôvody prečo v pandémii robiť  PR

1.     V kríze rastie sledovanosť  médií

Zažívame bezprecedentnú situáciu, keď jedna téma absolútne prevalcovala všetky oblasti života a celý mediálny priestor.

2.     V kríze rastie vplyv médií

Spomínate si, ako sa v prvých dňoch krízy ľudia hanbili nosiť rúško na verejnosti? A pamätáte sa, ako ho zrazu začali nosiť všetci. Zlom, o ktorom sa hovorí, pritom nebolo vládne nariadenie, ale mediálny odkaz, keď moderátorka Zlatica Puškárová vyzvala nového premiéra a ministra zdravotníctva, aby išli príkladom a nasadili si rúška v priamom televíznom prenose. Tento príklad dokonale ilustruje silu vplyvu médií.

3.     PR je v porovnaní s reklamou či bilbordom výrazne efektívnejší a lacnejší nástroj

Vďaka PR dokážete odkomunikovať omnoho viac – od korporátneho príbehu až po produktový tip. V čase, keď mnohé značky škrtajú marketingové rozpočty, dostáva efektívnosť PR komunikácie zásadný význam.

Ako reagovať na krízu?

Koronavírus priniesol množstvo obmedzení, na druhej strane každá kríza ponúka aj nové príležitosti. Ak viete, čo ľudí a médiá v reálnom čase zaujíma, dokážete sa prispôsobiť a získať veľký mediálny priestor a konkurenčnú výhodu. Môžete tak získať zvýšenie poznanie značky za minimálne náklady.

Príkladom univerzálneho uplatnenia môžu byť včas spracované a médiám odkomunikované články, napr. na témy: ako firmy reagujú na obmedzenia v predaji spôsobené koronavírusom, ako chránia svojich zamestnancov, ako rady, ako sa chrániť, aké služby využiť online či tipy, ako tráviť čas doma.

https://www.facebook.com/trumpeterpr/videos/2878795915532286/

Zároveň platí, že v aktuálnej situácii, keď mnohé médiá a vydavateľstvá rovnako bojujú o prežitie, bude po kríze oveľa náročnejšie získavať natívnu formu priestoru. Preto oveľa väčší dôraz sa bude musieť klásť na kvalitu pripravovaného obsahu.

Návod, ako vytvoriť kvalitný PR článok, nájdete tu: http://trumpeter.sk/sk/10-pravidiel-dobreho-pr-clanku/

Zhrnutie: Čo sa dá z krízy naučiť?

Úspešné značky rozmýšľajú dlhodobo a vidia príležitosť aj v neočakávaných, krízových situáciách. Ak dokážete prispôsobiť svoju stratégiu komunikácie aktuálnemu dianiu, vhodne využívať online nástroje či pružne reagovať na dopyt médií, môžete namiesto pasívneho čakania na koniec krízy získať veľký priestor pre svoju značku a konkurenčnú výhodu do budúcnosti.

Príkladom môžu byť spoločnosti ako Oresi, ktorá flexibilne prešla do online režimu a predstavila novú službu Oresi STREAM, Edenred, ktorý spustil B2B kampane na podporu reštaurácii, alebo spoločnosť PPA Controll, ktorá pretavila PR aj do internej komunikácie na sociálnych sieťach a vo firemnom newslettri.

Tomáš