Nie sme najmúdrejší. A môžem odprisahať na všetky PR kódexy, že sa ani nesnažíme byť. No za 10 rokov praxe od klientov, marketérov či majiteľov prosperujúcich značiek čo-to počujete a nedá sa o tom nehovoriť. Aby vaša spolupráca s PR agentúrou mohla fungovať ešte lepšie, tu je niekoľko mojich postrehov z nášho sveta.

 

  1. Nie, prvé mesiace spolupráce nie sú ideálne pre test našich kvalít.

Na začiatku našej práce je príprava, ktorá vyžaduje vašu autorizáciu. Ak ste sa práve rozhodli pre spoluprácu s PR agentúrou aj s ohľadom na fakt, že občas s vami potrebujeme niečo konzultovať (akýmkoľvek spôsobom, stretnutie sme mali už aj o jednej v noci na benzínovej pumpe, patríme vskutku medzi dobrodruhov!), ste ideálny klient a prejaví sa to aj na našich výsledkoch. Pretože ak budete autorizovať obsah novej web stránky 3 mesiace, nebude jej tvorba trvať mesiac a teda nebudeme môcť zhodnotiť výsledky našej práce za prvý mesiac. S otázkou ako dlho budeme pripravovať to či ono, sa napriek tomu stretávam denne. Dôvod, prečo na ňu nedokážem odpovedať, je fakt, že všetko, čo vytvárame, tvoríme s 3-mesačným predstihom. Minimálne. Pretože ani zajtrajšie noviny sa nebudú písať zajtra ráno. Faktom je, že najlepšie výsledky sa nedostavia, keď budete mať zmluvu s viazanosťou na rok, ale vtedy, keď necháte dobrú agentúru robiť to, čo vie. Ak ani za prvý polrok nemáte informácie o výsledkoch, utekajte. Pokojne aj k nám.

 

  1. Aký klient, taký zákazník?

Kedysi mi jedna klientka povedala, že mesačník Eva pre ňu nie je v rámci medialistu žiadúci. Na moju otázku prečo, odpovedala, že sa v Poprade nepredáva. Možno som drzá, no opäť som neváhala a opýtala som sa z čoho vychádza táto premisa. Jej odpoveď znela nejako takto: „Ja keď si kupujem časopisy, nikto si to tam nepýta.“ Viac netreba. Len jedna vec – váš zákazník/klient/odberateľ nemá rovnaký vkus ako vy, nekupuje si rovnaké médiá, produkty a ani šaty. Ideálne je pátrať po tom, kto je vaša cieľová skupina, zadefinovať si ju a navrhnúť nástroje na jej oslovenie.

 

  1. Kto sa dobre prezentuje, ten dobre aj pracuje.

Nefunguje to tak. Prezentujem, tendrujem a obchodujem už niekoľko rokov. Odkedy to robím, nekomunikujem s médiami, nenavrhujem kreatívu a nerobím content ani natívny obsah pre texty našich klientov. Dokonca ma pred rokmi šéf nenajal na to, aby som robila obchod, lebo mám dobrý verbálny či neverbálny prejav. Bola som novinár, dramaturg, PR executive, PR manažér a postupne som sa dostala tam, kde som dnes. Snažím sa preto hovoriť svoje skúsenosti, odpovedať na otázky klientov a upozorňovať na nedorozumenia, ktoré sa nám v minulosti stávali. Ak môžem, potom snažne prosím o to, aby nám klient neobmedzoval čas na prezentáciu na 60 minút, keď nám zašle 27 otázok vyžadujúcich detaily nášho softvérového systému a podobne. Pravda je taká, že dobrá agentúra nerobí kvalitne PR iba mimozemšťanom, ktorí pristáli uprostred Sadu Janka Kráľa. Dobrá agentúra odprezentuje tuctový produkt bez inovácií a rozumný klient počúva, keď prezentuje nápady, ktoré k tomu povedú. Hľadáme prienik medzi potrebami klienta a potrebami médií. Nejde to vždy tak, ako si klient v prvom kole predstavuje. Hoci, inzercia dáva veľa možností a uverejniť sa dá takmer všetko. Len to veľa stojí.

 

  1. Nikto vám nedá to, čo vám ja môžem sľúbiť.

A sľubuje sa, medzi nami, veľa. Od výstupov, ktoré budú garantované kvalitou i kvantitou po ich presný rozvrh. Nie je to reálne. Iba vo chvíľach, keď hovoríme o mediálnej agentúre alebo agentúre, ktorá si zakladá na bartroch. Bartre si však realizuje náš rozumný klient sám, lebo vie, že dobrá PR agentúra funguje zväčša inak a jej čas je drahý.

 

  1. Vaša idea sa mi páči, ale táto časť by mohla byť modrá a hore by mohlo svietiť slniečko.

Často a rada prirovnávam našu prácu k maliarovi. Tvoríme, hľadáme spôsoby ako realizovať spoločne stanovené ciele. Vyberajte si agentúru v ktorej vám ľudia vyhovujú a ich prácu považujete za kvalitnú. Inak to nebude fungovať. Robte tak aj vtedy, keď máte fúru času. Je drahý.

 

  1. Lebo nikto nevie robiť všetko.

Čestne prehlasujem, že nenarážam na nikoho konkrétneho, avšak viackrát ma už zarazilo, keď nám klient rozprával o agentúre, ktorá sa venuje reklame, grafike, dizajnu, personalistike i online nástrojom. V tíme však fungovali reálne traja ľudia. V našom tíme je minimálne 15 ľudí pracujúcich denne. Každý tím má svoju úlohu. Možno nám teda z tohto pohľadu urobím viac škody ako úžitku, ak poviem, že náš PR manažér nevymýšľa ideu, nezalamuje obrázok na facebook, nanastavuje PPC kampaň. Aj keď vám denne telefonuje iba on, nie je to tak. Fungujeme však ako hodinky a všetky nástroje spravujeme vďaka tomu na 100%. Nie je za tým jeden trojdňový kurz online reklamy.

 

  1. Ak ste si dobre vybrali, sledujte Profesiu.

Pamätám si ešte jeden príbeh. Nový marketing vymenil aj PR agentúru. Z princípu, ktorému ja aj rozumiem, hoci nahlas by som to nevyslovila. Nastupujúca PR agentúra sa skvele odprezentovala, dokonale ohovorila prácu predchodcu a po pozitívnej informácii o budúcej spolupráci….vyhodila na Profesiu inzerát na PR manažéra pre daný projekt.

Uf !:-)

 

  1. PRáca.

Môj posledný postreh bude stručný. Ak dodávateľ vytvorí ponuku s presne určeným KPI a vy ponuku skrešete na štvrtinu, nemôže byť KPI rovnaké ako predtým. Aj u nás platí rovnica – menší budget, menej služieb. V opačnom prípade by sme našu prácu nemohli vykonávať 24 hodín denne, 7 dní v týždni s úsmevom na tvári.

 

Ak ste dočítali až sem, vážim si to.

Pokračovanie opäť niekedy nabudúce. A možno aj nie! Máme totiž ideálnych klientov.

 

Ivana